SMART neznamená draze a zbytečně

SMART neznamená draze a zbytečně

Jedno z nejpropíranějších témat tohoto volebního období v souvislosti s velkými městy a pochybnostmi nad využitím veřejných financí bylo bezesporu Smart City. Myšlenka tzv. „chytrých měst“ přitom není ve světě nic nového, zlepšuje životy lidem v Barceloně, Amsterdamu, Stockholmu nebo Dubrovníku. V Česku se ke konceptu Smart City zavázala většina krajských měst včetně Pardubic. Co je chytré město pro Piráty? Prozradí lídr pardubické kandidátky Ondřej Karas.

Co ty a Smart City, jak se stalo, že jsi garantem zrovna tohoto programového bodu?

Paradoxně díky tomu, že jsem si dříve pod Smart City představoval úplně něco jiného, než to ve skutečnosti je. Jako vývojář mám blízko k technologickým novinkám, internetu věcí a všem těm chytrým hračkám, co dnes hýbou světem. Ještě před pár lety jsem tohle považoval za základ Smart City – město nabité technologií, plné senzorů, bezdrátových sítí, chytrých lamp a laviček. Je totiž těžké nepodlehnout masáži nadnárodních firem i menších společností, které mají jasnou představu o tom, jak má chytré město vypadat.

Co je na tom špatně?

Z pohledu firem vlastně nic. Obvykle nabízí už léta hotový produkt v novém kabátě, stačí do něj nasypat peníze. To by ale přesně města dělat neměla. Jenže každý starosta dnes chce mít kus svého „chytrého města“. Často to proto dopadne tak, že se třeba náhodně pořizují solární lavičky na místa, kde to nedává žádný smysl.

Myslíš například ty u školy ve Svítkově?

Zbytečně vyhozených 177 tisíc korun. Přitom na žádosti seniorů o ty obyčejné nikdo neslyší.

Co pro tebe tedy Smart City znamená?

Smart City (doslova “chytré město”) v praxi znamená, že město efektivně využívá dostupné zdroje a informace, neplýtvá tam, kde to není potřeba, a snaží se zlepšit kvalitu života jeho obyvatel. Věnuje se i ochraně životního prostředí, optimálním a přívětivým způsobům dopravy, přístupu k informacím a jejich využití. Technologie hrají důležitou roli, ale není to jen o nich. V případě měst, jako jsou Pardubice, je možná nejdůležitější věnovat pozornost kvalitnímu územnímu plánování. Bohužel většina konkurentů ví, že dobrý územní plán se voličům prodává mnohem hůř než carsharing (sdílení aut).

Územnímu plánování věnujete v programu velkou pozornost.

Protože má naprosto zásadní vliv na fungování města. Chceme město, kde je všechno na dosah ruky. Nekoncentrovat vše na jedno místo, ale služby a vybavenost rovnoměrně rozmístit tam, kde je potřeba. To bude mít zásadní a pozitivní vliv třeba na dopravu, největší bolest a zároveň největší téma už několikátých komunálních voleb. Troufnu si tvrdit, že v tomhle směru máme v Pardubicích opravdu co nabídnout. Mezi našimi kandidáty jsou lidé, kteří této oblasti skutečně rozumí.

Tradiční pirátské téma je přístup k informacím. Jak to zapadá do Smart City?

Pardubice jsou plné informací, jen je dostat k lidem. Je například pěkné, že máme na nádraží a na Masarykově náměstí informační tabule s odjezdy autobusů a jejich zpožděním. Ta informace tedy někde je. Proč ale nemám možnost ji získat před odchodem z domu a musím zbytečně čekat na zastávce? Jiná města informace o aktuálním zpoždění sdílí například do systému vyhledávání spojů IDOS. Ve městě máme i docela dobrý kamerový systém, který lze využít k získání aktuálních informací o intenzitě dopravy. To by řada z nás ocenila před tím, než se rozhodneme, jak do města vyrazíme. Mohlo by to usnadnit cestu nám i druhým.

Takže plánujete nějakou městskou aplikaci?

Právě že ne. Tím se lišíme od současného vedení. Naším cílem není zbytečně utrácet prostředky za vlastní aplikaci. Chceme vybudovat místo, kde se budou shromažďovat data v otevřené a strojově čitelné podobě. Už dneska existuje velká řada hotových aplikací, kde bude možné tyto informace využít.

V rámci Smart City plánujete podporu začínajících podnikatelů. V současném zastupitelstvu kolem toho proběhla celkem vášnivá diskuse.

A já se ani nedivím. Řekl bych, že řada věcí byla ze strany vedení pardubického podnikatelského inkubátoru špatně vysvětlena a u některých zastupitelů i špatně pochopena. Podnikatelský inkubátor nemá být jen realitkou, která pronajímá kanceláře. Má začínajícím podnikatelům poskytovat podporu při proplouvání právní džunglí, pomoc s marketingem a třeba i s hledáním investorů. Máme ve městě vysokou školu s dobrým kreditem, tak by byla škoda nechat utíkat talentované a pracovité lidi do jiných krajských měst, kde inkubátory už několik let fungují a vykazují dobré výsledky. Zapadá to i do myšlenky boje s levnou prací: raději budeme podporovat lidi s nápadem než montovny.

Dalším horkým tématem byla tzv. Strategie Smart City města Pardubic

To je dost možná jediný viditelný výsledek současného vedení města v oblasti Smart City, dokument o 160 stranách. Smutné je, že přes svůj název nijak nevypovídá o tom, jakým směrem by se mělo město vydat. Základní část obsahuje především obecné teze o výhodách vybraných druhů moderních technologií. Z textu ale není patrné, proč autoři vybrali právě ty, a hlavně jaký budou mít přínos pro město a jeho obyvatele.

Výběr technologií se tak zdá zcela náhodný, nikdo se zřejmě nezabýval tím, co by Pardubicím vážně mohlo pomoci. Naopak, například návrh systému inteligentního parkování vypadá, jako by byl ušitý někomu na míru. Pozitivní je, že těchto „kvalit“ jsou si vědomi i někteří současní zastupitelé a dokument poslali k přepracování. Nedělám si ale velké naděje, že z toho vznikne něco zásadně jiného. Potřebné znalosti teď prostě v zastupitelstvu chybí. Obávám se, že po volbách bude potřeba začít znovu a lépe.

A co považuješ za nejdůležitější první kroky?

Zapojení lidí do rozhodování a sdílení informací. To nám pomůže ve všech dalších oblastech. Lépe tak zjistíme, o co je zájem, do čeho se pouštět a do čeho ne. Pak musí následovat zpracování nové Strategie. Ta už bude vycházet ze skutečných potřeb města. Ta současná se bohužel použít nedá.

Sdílení je aktem lásky

Navrhni úpravu