Trvalo léta, než si někdo posvítil si na podmínky, za kterých se v Pardubicích pronajímají billboardy na městských pozemcích. Zelení a Piráti to teď udělali. Co našli, se dalo čekat: zastaralé smlouvy často z přelomu tisíciletí a směšné ceny nájemného. Má tedy město reklamu zdražit? „Máme lepší nápad,“ říká zastupitel Robert Hrdina za Zelené.

Na pronájmu venkovní reklamy Pardubice v posledních dvou letech vydělávají zhruba 1,6 milionu korun. Pro městskou kasu jde o zanedbatelný příjem. Konkrétně 0,49 promile, tedy pouhých pět setin procenta z ročního rozpočtu. I kdyby se o těch bezmála 100 smluv někdo aktivně staral (což se neděje), ani výrazné zvýšení cen za pronájem městských pozemků by rozpočtu moc nepomohlo.

Na kolik si ceníme Pardubic bez otravných reklam?

Vedle zanedbatelného finančního přínosu je tu i odvrácená strana reklamy. Vizuální smog. S ním se pardubická radnice potýká stejně neúspěšně jako se zastaralými nájemními smlouvami. Nejlepší by podle Zelených a Pirátů proto bylo smlouvy vypovědět a reklamní plochy zrušit. Městské pokladny se to téměř nedotkne, zato ulice Pardubic výrazně prokouknou.

Ideální bude, když billboardy na městských pozemcích odstraníme. Podnikání v reklamě není naše role a jak se za posledních 20 let ukázalo, tak to ani neumíme, nebo to není priorita. Lepší bude jít příkladem. To znamená bojovat s vizuálním smogem, na kterém reklamní společnosti vydělávají miliony a Pardubice jen drobné,“ vysvětluje Hrdina.

Nebylo by přece jen lepší smlouvy upravit a zvýšit ceny? „Zkušenosti odjinud ukazují, že nejčistší řešení je smlouvy vypovědět. Umím si i představit, že pár billboardů zůstane za nových podmínek a s tržním nájemným. Otázka je, jestli to za to vůbec stojí. Vyjednat, přepsat a spravovat nové smlouvy také stojí peníze, doplňuje Lukáš Havlena z Pirátů.

Kontakty:
Robert Hrdina (Zelení), +420 604 270 878, robert.hrdina@zeleni.cz
Lukáš Havlena (Piráti), +420 720 757 626, lukas.havlena@pirati.cz